maanantai 7. toukokuuta 2012

Avointa rahastusta hyvää tarkoittaen

Viime kirjoituksesta onkin jo aikaa, mutta jatketaan. Välissä on siis ehtinyt tapahtua lähinnä asevelvollisuus, ja autokoulun 2. vaihe. Olen myös löytänyt työharjoittelupaikan jyväskylän kaupunginkirjastosta.

Eli joo. Autokoulun toinen vaihe tuli tänään suoritettua loppuun. Valitettavasti Poliisin lupapalvelu oli jo ehtinyt sulkea ovensa, joten en ehtinyt tilaamaan pitkäaikaista ajokottia. Onneksi varsinaista kiirettä ei ole, sillä korttini on voimassa 27.5. asti. Ehdin siis käydä tiputtamassa kyseisen previn sinne huomenissa.

Se, mikä tässä järjestelyssä on mielenkiintoista, on kuitenkin se, että vaikka koko juttu on ilmiselvä rahastus niin autokoulujen, ajoharjoitteluratojen kuin virkavalankin suunnalta, oli 2. vaihe yllättävän hyödyllinen kokemus, joka tähätäsi nimenomaan turvallisen ja ekologisen ajotapaan.

Mistä 2. vaihe vsiis koostuu? Niille, joille tämä on vielä vähän auko, mutta aikovat kortin ajaa se kerrottakoon:

2. vaiheessa on yksi ajotunti, jonka aikana harjoitellaan mahdollisimman sästeliästä ja turvallista ajoa. Jyväskylän autokouluissa se on yleensä tehty sillä, että oppilas kiertää opettaja kyydissään kaksi lenkiä. Toisen nin kuin on tottunut ajamaan, ja toisen pyrkien sovetamaan opettajan antamia ohjeita. Itselläni tämä toimi varsin hyvin. 2. lenkillä säästöä tuli 2 minuuttia ja noin litra bensiiniä per 100km.

Sitten on vielä niinkutsuttu ratapäivä, eli noin 5h ppitunteja ja ajoharjoittelua ajoradalla. Mukana on yleensä noin 1-1,5h ajojärjestelyasiaa, noin 3,5h ajoa ja loppu liikenneturvallisuutta.

Kaiken kaikkiaan sinänsä hyödyllinen, mutta täysin rahastuksenmakuinen ruljanssi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti